Największe forum na temat Rometa Router WS 50 i podobnych motorowerów. Znajdziesz tutaj pomoc i przydatne poradniki. Nie czekaj, zarejestruj się! Grupa na facebooku SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO DOŁĄCZENIA- Kliknij we mnie!!
W tym temacie zamieszczane będą opisy i metody naprawy najczęściej występujących awarii i problemów z Routerem. Mam nadzieję że chociaż częściowo zapobiegnie to powstawaniu setnych tematów pt. "sprzęgło mi nie odbija" oraz podobnych. Wszelkie propozycje nowych opisów są mile widziane.
------------------------------------------------------------------------
I. Nie cofająca lub bardzo ciężko powracająca klamka sprzęgła.
Objaw: Klamka sprzęgła po naciśnięciu nie chce powrócić do początkowej pozycji lub robi to bardzo powoli.
Opis: Problem ten występuje gdy materiał smarujący w pancerzu linki oraz na wałku mechanizmu powrotnego klamki sprzęgła ulegnie wypłukaniu, wyschnięciu lub skrajnemu zabrudzeniu. Dzieje się tak zwłaszcza podczas częstej jazdy w deszczu gdy chlapiąca woda dostaje się w te słabo zabezpieczone miejsca i wymywa smar i olej.
Rozwiązanie: Aby przywrócić sprawność temu elementowi wystarczy dokładnie przesmarować wyżej wymienione miejsca. W tym celu należy:
1. Odkręcić dekiel pokrywy sprzęgła. Jest to dekielek po prawej stronie silnika z napisem "Router", mocowany na dwie śruby. Pod nim znajdziemy śrubę regulacyjną sprzęgła, blaszkę odpowiadającą za nacisk oraz wspomniany wałek. Przy demontażu pokrywy zwrócić uwagę należy na mały trzpień który trzyma wałek na swoim miejscu - zapiera się on o dekiel i nieostrożnym ruchem łatwo doprowadzić do jego wypadnięcia a następnie zagubienia.
Następnie wypinamy linkę z zaczepu/haka, odblokowujemy sprężynę powrotną i wysuwamy wałek w kierunku przodu pojazdu. Czyścimy dokładnie wałek z zabrudzeń a następnie solidnie smarujemy.
Aby poskładać wszystko z powrotem wystarczy postępować dokładnie odwrotnie. Warto jednak przy składaniu dodać niewielkie usprawnienie. Aby utrudnić wodzie dostęp do wałka i zapobiec ponownemu wypłukaniu smaru, warto na wałek w miejsce pomiędzy sprężyną powrotną a pokrywę silnika dodać niewielką gumową uszczelkę. Sprężyna będzie ją dociskać do pokrywy uszczelniając to miejsce.
2. Aby przesmarować pancerz linki, wystarczy wypiąć ją z klamki sprzęgła, a następnie cierpliwie za pomocą oliwiarki lub strzykawki wpuszczać olej do środka. Można sobie zautomatyzować ten proces tworząc wokół górnej krawędzi pancerza lejek uszczelniony plasteliną, zalewając go olejem i podwieszając tak aby olej z pomocą grawitacji wciekał do wnętrza.
Po wykonaniu powyższych czynności i poskładaniu wszystkiego klamka sprzęgła powinna działać bardzo lekko i płynnie.
------------------------------------------------------------------------
Offline
II. Regulacja luzu zaworowego
Objaw: Nierówna praca silnika, problemy z wkręcaniem się silnika na wysokie obroty, zaniżone osiągi, wyraźne stukanie dochodzące z głowicy podczas pracy silnika.
Opis: Czynność tą należy wykonać starannie zawsze podczas montażu nowego cylindra, głowicy oraz gdy występują kłopoty z działaniem silnika. Można też regularnie sprawdzać luz co kilka tyś km. Potrzebujemy: klucz 17, klucz 9, szczelinomierz, kombinerki.
Rozwiązanie: Na zimnym silniku odkręcamy dwa kapsle w głowicy kluczem 17 - http://www.picshot.pl/pfiles/368745/zawory1.jpg
Wcześniej upewniamy się, że znak na magnecie T pokrywa się z otworem a znak na zębatce rozrządu (kropka) pokrywa się z wcięciem w głowicy. Trzeba odkręcić pokrywę zębatki rozrządu - http://www.picshot.pl/pfiles/368748/zawory3.jpg
Górny kapsel jest od zaworu ssącego, dolny od wylotowego. Następnie wyszukujemy w szczelinomierzu listków 0,05 oraz 0,07. Wkładamy listek 0,05 w szczelinę nad zaworem dolotowym i sprawdzamy czy tam wchodzi a jeżeli tak to czy porusza się z leciutkim oporem - http://www.picshot.pl/pfiles/368746/zawory2.jpg
Jeżeli tak, to zostawiamy natomiast jeżeli jest zbyt luźno bądź ciasno to za pomocą klucza 9 odkręcamy nakrętkę kontrującą i kombinerkami wkręcamy bądź wykręcamy śrubę z kwadratową główką tak aby listek chodził swobodnie ale z delikatnym oporem. Po tym dokręcamy mocno nakrętkę kluczem 9. Tą samą czynność wykonujemy dla zaworu wydechowego z tym, że używając listka 0,07. Przykręcamy spowrotem kapselki zaworów oraz pokrywę zębatki rozrządu.
Ostatnio edytowany przez router_man (13-09-2013 18:34:41)
Offline
III. Nagminnie przepalająca się żarówka tylna
Objaw: Żarówka z tyłu świeci tylko na pozycji STOP, lub światło działa normalnie, a nie działa STOP.
Opis: Przepalone jedne włókno żarówki, dzieje się to często.
Rozwiązanie: Usztywnić żarówkę podkładając pod nią kartoniki, lub kupno i założenie żarówki LEDowej, lub przerobienie lampy tył na listwy LEDowe - co osobiście polecam, bo przetestowałem i działa. Przy czym listwy świecą dużo lepiej niż żarówka LED i są bardziej widoczne
Ostatnio edytowany przez adi9424 (23-09-2013 21:06:04)
Offline