Największe forum na temat Rometa Router WS 50 i podobnych motorowerów. Znajdziesz tutaj pomoc i przydatne poradniki. Nie czekaj, zarejestruj się! Grupa na facebooku SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO DOŁĄCZENIA- Kliknij we mnie!!
Witam wszystkich Serdecznie.Od 2 dni jestem posiadaczem Routerka,mimo tego że mam juz swoje lata jest to pierwszy zmechanizowany pojazd jaki mam zamiar opanować.Wcześniej był to co najwyżej składak z dynamem u koła:)Przyznam szczerze że jako bardziej fan "piłki kopanej"niemam bladego pojęcia o motoryzacji i nigdy sie tym nie interesowałem,czego teraz bardzo żałuje:)Dlatego mam ogromną prośbe do każdego z bardziej doświadczonych kolegów,aby krok po kroku takim jak ja(o ile są jeszcze tacy) pomogli zapoznać się z tajnikami tej "Bestii".Począwszy od pierwszego włożenia kluczyków do stacyjki,poprzez odpalanie,zmiane biegów przy ruszaniu i hamowaniu,obrotach,rejestracji,docieraniu,wymiany oleju,dokrecaniu śrubek itd.itp.poprostu wszystko co przychodzi wam do głowy,że ktoś może nie wiedzieć,za każdą wskazówke bede dardzo wdzięczny i napewno będzie dla mnie bardzo cenna gdyż jak mówie zaczynam od zera(a i nawet mniej)z góry WIELKIE DZIĘKI.
Offline
Przepisy
upewnij się, że znasz przynajmniej podstawowe przepisy ruchu drogowego, zawsze miej włączone światła mijania oraz noś kask,
jadąc po mieście nie próbuj na siłę się przeciskać czy robić podobnych rzeczy
rejestracja
bierzesz wyciąg z homologacji, idziesz do starostwa, wypełniasz druczek, dajesz papiery routera, płacisz 113zł za tablice i dowód, dostajesz tablice i tymczasowy dowód, po maks. miesiącu dostajesz prawidłowy
sprawdzenie
najlepiej sprawdź wszystkie śrubki, imbusy przy tarczy hamulcowej, mocowanie silnika, dokręcenie kół
odpalanie
odkręcasz kranik paliwa, przekręcasz kluczyk(pozycja 2 z 3), włączasz zapłon i kręcisz rozrusznikiem (jeśli jest wbity bieg to trzymasz sprzęgło jeśli neutral nie musisz, ale możesz), jeśli chcesz odpalić z kopki to upewniasz się, że jest wbity neutral(!) i dopiero mocno kopiesz
ruszanie
jeśli masz odpalonego na neutralu to wciskasz sprzęgło i trzymasz, wbijasz jedynkę (w dół), dodajesz gazu gdzieś do 2-3tyś obrotów i powoli, delikatnie(ważne) puszczasz sprzęgło, i dodajesz gazu (to ci może sprawić trochę problemów na początku)
wbijanie wyższych biegów
to jest akurat proste, jadąc już, szybko wciskasz sprzęgło, odpuszczasz na sekundę gaz i wbijasz wyższy bieg (dźwignia w górę) po czym puszczasz sprzęgło i dodajesz gazu
(sprzęgło-(-)gaz-bieg-(+)gaz)
redukcja biegów
tutaj trzeba stosować pewien myk, przy redukcji musisz wcisnąć sprzęgło i wpierw wyrównać obroty, tzn. jeśli miałeś 4tys obrotów na trójce, podkręcasz jakoś do 5-6tys i wbijasz dwójkę po czym odpuszczasz sprzęgło
(sprzęgło-(+)gaz-bieg)
hamowanie
hamuje się głównie przednim hamulcem, tylny służy głównie do zwalniania, ale jeśli jedziesz po śliskim podłożu lepiej hamować tyłem
Hamowanie wymaga też umiaru, za mocne naciśnięcie hamulca może doprowadzić do zablokowania koła co przeważnie kończy się glebą.
wymiana oleju
pierwszą wymianę oleju powinno się zrobić przy około 300km, wtedy spuszcza się cały syf jaki mógł się uzbierać przy "rozruszaniu" silnika, polecany do tego silnika jest Motul 5100 10w40 1litr. Kolejna wymiana oleju około 1000km i później co tysiąc (nie jestem pewny)
docieranie
tutaj każdy robi inaczej, niektórzy nie kręcą obrotów ponad 6500 do pierwszego tysiąca przebiegu, niektórzy kręcą ile się da, rozgrzewając silnik i za chwile dając mu ochłonąć (według mnie szkoła nr.2 jest poprawniejsza)
I nie martw się jeśli zaliczysz glebę, przy pierwszym jednośladzie to praktycznie pewnie
Offline
Wielkie Dzieki.Każda wskazówka jest bardzo cenna.A jak to jest z tymi biegami,startuje z 1 i odrazu pakuje 2-3-4?czy to zależne od szybkości i obrotów jaki bieg mam dać?a i jeszcze nie zarejestrowałem bryki,ale korci mnie żeby pochulać,jakby nie daj boże mnie sprawdzili to co mi grozi?bo niewiem czy usiedze w domu dziś:)A i jeszcze zrejestrowanie to jedno a ubezpieczenie jakieś?
Ostatnio edytowany przez Sylvinho (19-05-2013 14:56:20)
Offline
Jak chcesz mu "cisnąć" to biegi kręć do 8 tyś. no a 4 do końca ;d Dlaczego ? ponieważ przy 8,5 tysiącach moto osiąga maksymalną moc i nie opłaca się go kręcić dalej bo to tylko osłabia przyśpieszenie. Oczywiście najpierw dobrze go dotrzyj. Myślę że V-max możesz sobie sprawdzić tak po 300km. Ale tez nie jeździj cały czas tak. Jak chcesz jeździć na spokojnie to sobie go kręć do 7k rpm. i utrzymuj cały czas obroty powyżej 6k.
Ubezpieczenie kupujesz zaraz po rejestracji - Musisz je kupić, ponieważ żaden pojazd nie może na drogę wyjechać jeżeli nie jest ubezpieczony. jak dostaniesz dowód tymczasowy to idziesz sobie do ubezpieczalni, PZU ma na pewno do motocykli nie wiem jak inne. Koszt ubezpieczenia jak nie masz zniżek to około 80zł.
Ostatnio edytowany przez Shark (19-05-2013 15:31:14)
Offline
Ja w ErgoHestii przy pierwszej polisie za OC z NNW płaciłem 184 zł, Druga polisa 147 zł. Teraz przedłużyłem na trzeci rok i płacę 122 zł razem z NNW.
Offline
Ja mam 16 lat ale moto mam jako współwłaściciel z ojcem i w PZU płacę 54 OC ale ile w tym roku zapłece to nie wiem bo dopiero 7 lipca mi się kończy i jeszcze nie dostałem żadnego listu od PZU ;d
Offline
Gość
Ja w tym roku płaciłem w PZU, ale rodzice maja zniżki , to płaciłem 48zł :]
Witam ponownie tym razem chciałbym zapytać o redukcje biegów jak to się odbywa?jak to robić najlepiej i w którym momencie podczas jazdy?jeśli możecie to napiszcie też ogólnie jak zmieniacie biegi podczas jazdy tzn.przy jakich obrotach,przed zakrętem,przed zachamowaniem,podczas hamowania czy po,ogólnie jak najlepiej waszym zdaniem to robić.Dzięki
Offline
wsiadasz na motorek odpalasz rozgrzewasz trochę silnik chwytasz za sprzęgło i jedynka do dołu powoli puszczasz sprzęgło i dodajesz gazu i jedziesz dochodzisz do 5 tysięcy obrotów sprzęgło lekko odpuszczasz gaz i dwójka następnie przy 5.5 tysiącach obrotów sprzęgło i trójka następnie przy 6 tysiącach sprzęgło i czwórka na czwórce proponuje max ale naprawdę max do 8.5 tysiąca chociaż wystarczy i 7 tysięcy taka spokojna jazda.
oczywiście przed zakrętem lekko hamujesz impulsywnie tylnym i przednim ale raczej tylnym dla bezpieczeństwa i stopniowo z czwórki redukujesz biegi oczywiście podczas nagłego hamowania na prostej najlepiej jest redukować biegi aż do zatrzymania się następnie z neugrala wrzucasz na jedynkę i ruszasz dalej nie radze startować z dwójki bo po prostu maszyna może okazać się zasłabła bynajmniej ja tak jeżdżę i nie miałem żadnej wywrotki ani kolizji a codziennie śmigam w sumie ruchliwymi ulicami do pracy
Offline
Czyli jak wchodze w zakręt pakuje z 4 na 3 na 2 i na 0?pozniej jak chce znow przyspieszyc to z 0 na jedynke?w czasie redukcji wciskam sprzęgło i puszczam z kazda zmiana biegu tak jak przy starcie czy poprostu naciskam sprzeglo i trzymam wcisniete jak redukuje?
Offline
Nie ;_;
Redukujesz tylko jak tego potrzebujesz, jeśli musisz zwolnic bo jest duży zakręt to zwalniasz redukujesz o jeden niżej (głównie 3ke) przed zakrętem i wjezdzasz w niego, lepiej nie redukowac w zakrecie bo początkujący może zaliczyć glebe.
Możesz nie redukować tylko będziesz wolniej jechał w zakręcie.
Offline