Największe forum na temat Rometa Router WS 50 i podobnych motorowerów. Znajdziesz tutaj pomoc i przydatne poradniki. Nie czekaj, zarejestruj się! Grupa na facebooku SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO DOŁĄCZENIA- Kliknij we mnie!!
Cze, ja miałem leda z przodu, takiego H4 i super to świeciło w porównaniu do fabryki.
Offline
Dziwne pytanie. Dziwna odpowiedz. Zastanawiam się czego teraz uczą w szkole na fizyce czy elektrotechnice. W naszym moto tak jak w każdym pojeździe które ja znam jest akumulator, a to cudo daje prąd stały. Prądnica daje prąd przemienny a na regulatorze jest prostowany i stabilizowany. Ja jednak nie polecałbym zakładania jakiegoś wynalazku zwłaszcza jak masz zamiar jeździć po zmroku nie oświetlonymi ulicami. Proponuje założenie żarówki H4 .
Offline
Odpowiedź brzmi: oba.
Jak cesio22 pisał, jeżeli weźmiesz prąd z akumulatora (albo "sprzed" akumulatora zaraz za regulatorem) będziesz miał stały, jeżeli podłączysz się do magneta, będziesz miał zmienny.
W zależności od modelu instalacji elektrycznej w motocyklu cały tzw. prąd ładowania z magneta może iść przez regulator na akumulator, bądź część z niego, po ograniczeniu do około 12,5V może być poprowadzona do odbiorników.
Idąc dalej tym tropem w danym motocyklu część świateł może być zasilana prądem stałym, a część zmiennym, ale może być też tak, że wszystkie są zasilane z akumulatora, a nawet, że wszystkie są zasilane z magneta (w tym wypadku akumulator staje się zbędny, jednak ilość prądu zwykle okazuje się niewystarczająca dla motocykli szosowych, poza tym w tej konfiguracji żadne światła nie świecą przy zgaszonym silniku).
Generalnie, jeżeli światłą, które chcesz wymienić, zasilane są prądem stałym (z akumulatora) możesz dość łatwo wymienić je na ledowe, szczególnie jeśli kupisz żarówki ledowe o odpowiadających oryginałom trzpieniach. Nie dotyczy to jedynie kierunkowskazów, przy których pojawiają się problemy z przerywaczem.
Jeżeli dane światła zasilane są prądem zmiennym (nie wiem jak jest to w seryjnej instalacji Routera, zdaje się, że drogowe działają na zmiennym) raczej nie zaleca się ledów, ponieważ zmienny prąd raczej im szkodzi.
Offline
Ok dzięki za odpowiedź. Niestety na fizyce nie mieliśmy nic związanego choćby z pracą silnika a co dopiero z instalacją elektryczną A chciałem założyć żarówkę LED ponieważ pobierają mniej prądu a ładowanie w moim moto pomimo wymiany cewek magneta i regulatora napięcia pozostaje na poziomie 12v. A o rodzaj prądu pytałem właśnie dlatego żeby dowiedzieć się czy można założyć LED. A czy zastosowanie mostków prostowniczych mogłoby zapobiec ewentualnemu spaleniu żarówki?? Pytam bo koszt tej żarówki to 60 zł a nie chce pakować pieniędzy w błoto.
A myślałem o żarówce np takiej
http://www.ultraleds.pl/610,zarowka-led … kuter.html
Ostatnio edytowany przez RiYaN (20-08-2017 18:09:49)
Offline
Zamówiłem sobie podobną, ale jeszcze nie dotarła, więc nie wiem jak działa.
Wydaje mi się, że powinieneś móc sprawdzić, czy dane światła używają prądu zmiennego próbując je włączyć przy zgaszonym silniku. Teoretycznie zasilane zmiennym nie powinny zaświecić, ale mogę się mylić.
Mostek prostowniczy zmienia prąd zmienny w stały (,,prostuje"), więc tak, teoretycznie powinien sprawić, że masz za nim prąd stały. Przy czym mostki prostownicze to dokładnie to, co znajduje się w Twoim regulatorze napięcia.
Jeżeli chcesz ingerować w instalację, rozsądniej imao byłoby podłączyć dane światła pod akumulator.
Offline
U nas w routerach instalacja oświetleniowa jest pociągnięta z akumulatora więc jest na prąd stały. Jednak ja jestem osobą sceptyczną co do ledów jako główne oświetlanie drogi.
Offline
cesio22, jesteś pewny, że w seryjnej instalacji też?
Sam mam instalację zrobioną pod bezmasowe cewki i przerobione przełączniki, więc nie będę miał jak tego sprawdzić, ale o ile mi wiadomo seryjny regulator z Routera ma dwa wyjścia: wyprostowane na akumulator i wyregulowane zmienne, a skoro gdzieś wychodzi to raczej coś zasila, a nie jest uziemione bezsensu.
RiYaN jeżeli jesteś pewny, że wszystkie światła (w tym wypadku mijania i drogowe) są zasilane stałym, to daruj sobie te mostki.
Możesz to sprawdzić miernikiem uniwersalnym chociażby.
I rozumiem dlaczego chcesz montować ledy, ale zważ, że 12V to naprawdę mało i warto byłoby zlokalizować źródło problemu nie tylko stosować rozwiązania doraźnie.
Offline
Rozumiem że LED to rozwiązanie doraźne ale wymieniłem już cewki magneto i regulator napięcia a ładowanie pozostaje bez zmian. Jutro kupię jeszcze i zamontuje bezpiecznik ponieważ jakiś geniusz skręcił kable na ostro, a jeśli to nie pomoże to więcej pomysłów nie mam.
Mógłbyś podać sposób na sprawdzenie rodzaju prądu miernikiem, ponieważ wolałbym się upewnić niż założyć żarówkę a potem płakać że się spaliła.
Offline
Wyciągasz żarówkę, włączasz światła i mierzysz multimetrem ustawionym na stałe napięcie, jeżeli wyskakuje błąd, bądź wyniki są bezsensu, to punkt na rzecz zmiennego. Następnie mierzysz ustawionym na zmienny i analogiczne punktujesz pod kątem stałego.
Tylko koniecznie sprawdź dla mijania i drogowych.
Co do zamieniania H4 ledami, to jeżeli nie są niskiej mocy, raczej przeznaczone na dzienne (można poznać np po braku radiatora) to generują więcej lumenów niż standardowe 55/60. Kształt widma z tego co widziałem na YT też w porządku.
Offline
Kuaczozor napisał:
cesio22, jesteś pewny, że w seryjnej instalacji też?
Sam mam instalację zrobioną pod bezmasowe cewki i przerobione przełączniki, więc nie będę miał jak tego sprawdzić, ale o ile mi wiadomo seryjny regulator z Routera ma dwa wyjścia: wyprostowane na akumulator i wyregulowane zmienne, a skoro gdzieś wychodzi to raczej coś zasila, a nie jest uziemione bezsensu.
RiYaN jeżeli jesteś pewny, że wszystkie światła (w tym wypadku mijania i drogowe) są zasilane stałym, to daruj sobie te mostki.
Możesz to sprawdzić miernikiem uniwersalnym chociażby.
I rozumiem dlaczego chcesz montować ledy, ale zważ, że 12V to naprawdę mało i warto byłoby zlokalizować źródło problemu nie tylko stosować rozwiązania doraźnie.
Skąd wziąłeś że nasz regulator napięcia ma dwa wyjścia? Nie słyszałem większej herezji. W regulatorze są 4 piny . Dwa to wejście z magneta i przy maksymalnych obrotach może tam być nawet 70V prądu zmiennego. Dwa kolejne to wyjście prądu stałego. Jest to ustrojstwo co zmienia prąd zmienny na stały i go stabilizuje na określone napięcie. Dlatego do układu nie montujemy dodatkowych układów prostowniczych. Zabezpieczyć można przed spaleniem wykorzystując dodatkowy bezpiecznik. Jeśli użyjesz listwy Led bądź dedykowanej żarówki zazwyczaj mają one układ stabilizujący który nie pozwoli spalić się ledom podczas wahnięć napięcia na kilka volt. I jeszcze jedno standardowa żarówka żarowa zaświeci się zarówno przy prądzie stałym jak i przemiennym. Prosty test dynamo w rowerze daje prąd przemienny i żarówka się świeci. Ta sama żarówka zaświeci się po podłączeniu do baterii 4,5V. Jeśli chcesz zaoszczędzić trochę prądu proponuję Ci wymianę w tylnej lampie żarówki na taśmę led jest sporo o tym na tym forum. Można też dać trochę większy akumulator ja mam 7AH Varty.
Ostatnio edytowany przez cesio22 (21-08-2017 20:45:11)
Offline